تصاویری زیبا از شفق های قطبی


از همه چیز از همه جا

گلچینی ازموضوعات وتصاویر گوناگون ازهمه چیز و همه جای جهان


      

        تصاویری زیبا  از شفق های قطبی

 

 

 دوستان همانطورکه می دانید چند روز پیش، طوفان مغناطیسی خورشیدی قدرتمندی به زمین برخورد کرد و بادهای خورشیدی از مدار زمین‌ثابت عبور کردند.
درمدار زمین‌ثابت که حدود 36هزار کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد، جایی است که سرعت گردش ماهواره‌ها به‌دور زمین با دوره گردش وضعی زمین برابر است و درنتیجه ماهواره‌های این مدار از دید ناظران زمینی در آسمان ثابت به‌نظر می‌رسند. به همین دلیل ماهواره‌های مخابراتی را در این مدار مستقر می‌کنند تا آنتن‌های مخابراتی و تلویزیونی بتوانند ارتباطات را به راحتی برقرار کنند ونیازی به تعقیب ماهواره‌ها در مدارهای پایین‌تر نداشته باشند.
فشرده شدن میدان مغناطیسی زمین در برخورد با طوفان خورشیدی اخیربه‌قدری شدید بود که بادهای خورشیدی از مدار ماهواره‌های زمین‌ثابت عبور کردند و برخی از ماهواره‌ها در معرض ذرات خطرناک پلاسمای باد خورشیدی قرار گرفته‌اند.
این طوفان هم‌چنین باعث پدیدآمدن شفق‌های قطبی قدرتمندی در نیم‌کره شمالی زمین شد، به‌طوری که در آمریکای شمالی شفق‌های قطبی از مرزهای کانادا عبور کردند و ساکنان مناطق شمالی و مرکزی ایالات متحده نیز توانستند بخشی از این نمایش زیبا را مشاهده کنند.
اما زیباترین تصاویر ثبت‌شده از شفق‌های قطبی اخیر راساکنان شمال اسکاندیناوی ثبت کرده‌اند. رنگ سبز و سرخی که در شفق قطبی دیده می‌شود، مربوط به تابش اتم‌های اکسیژن و نیتروژن (به‌ترتیب رنگ) است. ذرات پرانرژی باد خورشیدی وقتی به نزدیکی جو زمین می‌رسند، به مولکول‌های هوا برخورد می‌کنند و با انتقال انرژی، آن‌ها را تحریک می‌کنند که درنهایت منجر به تابش این رنگ‌های خاص می‌شود. شما عزیزان وهمراهان وبلاگ "از همه چیز از همه جا" را به دیدن تصاویر زیبای شفق های قطبی جلب می کنم: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

منبع : www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2112521/Aurora-borealis-Images-solar-flares-northern-lights-taken-solar-storms.html

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:,ساعت 12:22 توسط حامد سایری|


قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت